Powerlifting


Powerlifting is een krachtsport, in welke bankdrukken, de squat en deadlift concurreren. U bouwt hierdoor heel effectief aan spieropbouw en vetverbranding. Powerlifting, net als andere vormen van zware weerstand opleiding, versterkt verder uw skelet en vermindert uw risico van verwonding in andere sporten en activiteiten. Aangezien de regels voor Powerlifting specifiek blijven, zijn de voordelen van Powerlifting indrukwekkend.

Voordelen van Powerlifting

1. Verbetering van kracht / sterkte.
Powerlifting versterkt de spieren van je benen, rug en bovenlichaam. Met een Powerlifting training wordt bijna elke skeletspier versterkt! De squat verbetert de spieren van je benen en heupen beter dan welke dan ook van vele andere trainingsmethoden, volgens een studie in 'Geneeskunde en Science in Sports en Exercise', publicatie in 2001. Ook de deadlift zorgt voor versterking van uw rug en benen, waarbij het bankdrukken juist de spieren van uw bovenlichaam verbeteren. De enkele spieren, die niet direct door deze drie basisoefeningen worden versterkt, worden getraind met behulp van aanvullende oefeningen ter verbetering van de drie concurrerende liften.
  
2. Vet verlies.
Powerlifting is een intense oefeningsvorm, waardoor je geweldig veel calorieën verbrandt. Een van de voordelen van intensieve training is, naast de calorieën verbranding, ook een positief lange termijn effect op jouw stofwisseling! Reeds in 1994 heeft een studie, gepubliceerd in het 'American Journal of Clinical Nutrition', aangetoond dat over een periode van 24 uur per dag de calorie vraag steeg met 15 procent bij de deelnemers aan Powerlifting. Nogmaals, weerstand training zoals bij Powerlifting, heeft dus al lang aangetoond zeer effectief te zijn voor vetverbranding!

3. Skelet versteviging / gezondheid!
In 1999 al werd in 'Geneeskunde en Science in Sports en Exercise' aangetoond, dat weerstand training, zoals Powerlifting, de bot mineraal dichtheid vergroot! Intensieve weerstand training, met name Powerlifting vermindert risicofactoren voor osteoporose door het verbeteren en verhogen van kracht en bot massa.

4. Atletisch vermogen.
In het 'Britisch Journal of Sports Medicine' in 2004 werd een directe correlatie tussen de squat kracht en snelheid van de sprint aangetoond. Maar ook verbetert Powerlifting andere vaardigheden, namelijk de verticale sprong. Wil je sneller lopen/rennen of hoger springen, ga beginnen aan Powerlifting! De sterkte van je rug draagt verder bij tot vele andere activiteiten.
   
5. Persoonlijke aandacht.
Een goede Powerlifting Coach zal altijd persoonlijke aandacht aan jou en de rest besteden, aangezien de Coach niets liever wil dan jou helpen c.q. begeleiden bij het Powerlifting. Vaak kan je jouw persoonlijke doelen met je Coach bespreken en dat resulteert in een effectieve wijze om jouw doel te behalen.

Ricardo Lie-Atjam verzorgt Powerlifting bij SportClub West-Friesland. Hij wil graag al zijn kennis, die hij de laatste 20 jaar opgedaan heeft op fitness, maar voornamelijk kracht training, delen en overdragen aan andere sporters!

Powerlifting Coach

Ricardo Lie-Atjam
AALO level 1 (Fitness trainer)
NASM Personal trainer
Small Group Funxtion Training
                                                                                           

ALS LID VAN ONZE SportClub KAN JE GRATIS POWERLIFTING BEOEFENEN!