Yoga

VINYASA YOGA

Wat is Yoga? Misschien ben je net begonnen met Yoga en vraag je je af, wat is Yoga precies? Wie weet beoefen je Yoga al langer en wil je graag aan anderen uit kunnen leggen wat je precies doet als je met Yoga bezig bent.

Sport
Door de vele fysieke voordelen van Yoga gaan vele mensen aan Yoga deelnemen. Men verkrijgt een sterker lichaam, een betere balans, een goed middel tegen rug- en nek klachten en uiteraard meer flexibiliteit. Yoga is echter meer dan slechts een fysieke workout. Het gaat niet om de diverse houdingen die je kunt, het gaat er om wat het met je doet. Ook is er geen goed of slecht in het beoefenen van Yoga. Je doet Yoga voor jezelf en alleen voor jezelf.

Wat betekent Yoga dan wel?
Yoga is het best te begrijpen als je weet waar het woord Yoga voor staat . Yoga, vrij vertaald, betekent: verbinden. Het verbinden slaat op het verenigen van lichaam en geest. Yoga is dus niet alleen fysieke houdingen en oefeningen om je lichaam sterker en gezonder te maken.

Het belang van de Ademhaling
Ieder persoon ademt dezelfde lucht in. De adem draagt de levensenergie, want zonder ademen blijf je niet leven. Vroeg is al ontdekt dat de ademhaling derhalve de brug is tusssen lichaam en geest, de verbinding tussen je fysieke sensaties en je denkprocessen. De ademhaling is de maatstaf van hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt.
Een opgejaagd gevoel is direct terug te leiden naar de ademhaling. Het gevoel van gejaagdheid komt door een versnelde ademhaling. Deze snelle ademhaling geeft je onderbewuste het seintje dat je lichaam moet overschakelen op een 'fight or flight' status. Deze status is een gezonde en natuurlijke reactie van het lichaam, omdat je spieren extra kracht krijgen zodat je betere focus hebt om uit een benauwde situatie te komen. Als je echter constant zo ademt, verstoort deze ademhaling de hormoonhuishouding. Door deze versnelde ademhaling produceert je lichaam teveel adrenaline, waardoor je je constant opgejaagd voelt. Door Yoga te beoefenen, los je dit probleem op door middel van ademhalingstechnieken. Yoga is het verbinden van lichaam en geest door middel van de ademhaling.

Algemene voordelen van Yoga

De voordelen van Yoga zijn dus zowel fysiek als mentaal. Yoga is meer een wetenschap voor het leven en bezit zovele voordelen.
Een aantal belangrijke voordelen van Yoga verdienen het echter om opgenoemd te worden:

1. Meer flexibiliteit, kracht en balans
De Yoga houdingen dagen je op fysiek gebied uit. De houdiingen zijn bedoeld om zowel je lichaam en geest te trainen en geven je meer kracht, flexibiliteit en balans. De energie stroomt beter door je lichaam en je lichaam zal weer natuurlijk functioneren.

2. Vermindering van rug- en nek klachten
Artsen verwijzen veel mensen door naar Yoga, als ze last hebben van rug- en nek klachten. Dat is niet vreemd, want door Yoga kan er veel spanning in het lichaam worden losgelaten. Het fysieke effect van Yoga is dat er als het ware spanning uit het lichaam
wordt gewrongen. De Yoga ademhaling creëert meer ruimte in de ruggengraat. Hierdoor worden de ruggenwervels minder op elkaar gedrukt. Ook helpt het controleren van de ademhaling bij nek klachten. Rondom de nek zitten de hulpademhalingsspieren. Adem je constant te snel en te hoog, raken deze spieren overbelast en gaan ze pijn doen. Het controleren van de ademhaling kan dus zorgen voor rust en ontspanning in deze spieren.
   
3. Vermindering van slapeloosheid
Slapeloosheid heeft vooral te maken met het feit dat je je niet kunt ontspannen. Ook door een snelle ademhaling is je brein continue alert en aan het (na)denken. De ademhalingstechnieken van Yoga helpen je om je brein te kalmeren en meer rust te vinden wanneer je gaat slapen.

4. Vermindering van stress
Hierboven al uitgebreid behandeld.

5. Meer energie!
Door Yoga krijg je meer energie, doordat de energie beter door je lichaam kan stromen. Yoga helpt dus heel goed als je je futloos en vermoeid voelt. Door op de juiste manier te ademen, wordt ook het zuurstof gehalte in je lichaam hoger waardoor spieren en organen meer brandstof maken en krijgen.

6. Gevoel van voldoening
Yoga helpt je om meer in contact te komen met jezelf. Je krijgt meer tijd om stil te staan bij de wereld om je heen. Immers, alles gaat altijd gewoon maar door, andere mensen, jijzelf, de natuur, de dieren. Yoga helpt je om meer verbondenheid te voelen met universum, wat een gevoel van voldoening geeft.                       

Wat is Vinyasa Yoga?
Ashtanga Yoga is een dynamische vorm van Yoga. Hierbij voer je houdingen in series achter elkaar uit. Aangezien deze vorm dynamisch is, maak je overgangen naar de verschillende houdingen. En precies deze overgangen noem je een Vinyasa. Hierdoor is het grote voordeel van Vinyasa Yoga direct aan de orde gebracht, de nadruk op de adem(haling)!

Extra voordelen van VinyasaYoga

Naast de voordelen van Yoga in het algemeen (hierboven benoemd) biedt het beoefenen van Vinyasa Yoga nog veel meer  voordelen voor het menselijk lichaam. Door middel van het uitvoeren van Vinyasa Yoga ben je in beweging. De flexibiliteit neemt toe, maar je gaat automatisch ook meer zweet produceren en dus transpireren. Doordat je beweegt, komt de bloedsomloop op gang en worden de zweetklieren gestimuleerd. Hierdoor raak je je afvalstoffen beter kwijt en wordt het lichaam gereinigd! Ook worden de spieren en organen door deze oefeningen beter doorbloed. Hierdoor kunnen verschillende spierklachten voorkomen worden, verminderen en zelfs verdwijnen! Verder ontwikkel je meer spierkracht door het uitvoeren van de verschillende series oefeningen. De nadruk op de ademhaling en meditatie zorgt voor meer rust, ontspanning en energie.

Vinyasa Yoga wordt bij de SportClub West-Friesland verzorgd door twee Yoga Teachers van formaat.




ALS LID VAN ONZE SportClub KAN JE GRATIS ALLE YOGALESSEN BEOEFENEN!